
Teatteri Avoimien Ovien kevään 2020 vierailuohjelmisto on valmis.
Teatteri Avoimien Ovien ensimmäinen kuratoitu vierailuohjelmistokokonaisuus nähdään keväällä 2020. Kuratoidun ohjelmistosuunnittelun ajatuksena on löytää vallitsevasta yhteiskunnasta läpitunkeva sisällöllinen nimittäjä, jonka valossa teatterin oma tuotanto, vierailut ja oheisohjelmisto toteutetaan, kertoo teatterinjohtaja Hanna Kirjavainen.
”Teatteri Avoimet Ovet käynnisti kolmevuotisen Toiset-hankkeen, jonka tarkoituksena on pureutua näyttämötaiteen ja oheisohjelman keinoin toiseuden ja vierauden teemaan yhteiskunnallisena, sosiaalisena ja filosofisena ilmiönä. Toiseus-teema toimii teatterin oman ja vierailuohjelmiston suunnitteluvälineenä. Se keskittää ja terävöittää teatterin ydinviestiä ja avaa teatterin mahdollisuuksia toimia avoimena yhteiskunnallisena toimijana. Teatteri pyrkii olemaan taidelaitos, joka etsii aktiivisesti uusia muotoja ihmiskunnan yhteisen tulevaisuuden rakennusaineiksi, keskustelunavauksiksi ja pelastuskonsepteiksi.” Kirjavainen sanottaa kokonaisuutta.
Kevään vierailuohjelmistossa nähdään neljä esitystä
Myllyteatterin uusintaensi-ilta Viisi tapaa olla vapaa kuvaa nelikymppisten naisten elämää, jossa perheen, taiteen tekemisen, työn ja omien haaveiden yhteensovittaminen tuottaa tuskaa. Dialogista kasvaa liikettä ja näyttämökuvia – esitys, joka on Myllyteatterin persoonallisella kieliopilla toteutettu rönsyävä intohimojen ja pakkomielteiden amppeli.
Birgit Tapanisen ohjaama ja yhdessä nuorten teatterintekijöiden kanssa toteuttama Elämä kädessä haastaa yhteiskunnan muutokseen. Nuoret aikuiset päättävät rakentaa kaiken uudestaan. Näytelmä on seikkailu, joka luo uutta yhteiskuntaa, jossa arvomaailma ja ihmisen todellinen arvo on yhteydessä koko maailmaan.
Esityksessä Martan valinta – Teologin metromatka Martta tekee kirkon rahoittamaa tutkimusta metromatkustajien keskuudessa. Kaija Pakarisen käsikirjoittama ja ohjaama fragmentaarinen esitys koostuu Martan kohtaamisista metromatkustajien kanssa, heidän kertomuksistaan ja niiden vaikutuksista Martan elämään.
Grus Grus Teatterin Ämmäsuo – Kärringmossen on fyysisen teatterin, klovnerian ja näyttelijäntyön ainutlaatuinen hybridi. Hahmojen innoitus on lähtöisin bouffon-tekniikasta – teatterin ja klovnerian erityislajista, jossa groteskit hahmot ruotivat rohkeasti kaikkia elämänalueita ja epäkohtia. Esityksen kantavana aiheena on tekopyhyys: Bouffonissa ”rumat”, miltei myyttiset hahmot pilkkaamalla naurattavat ja kauhistuttavat ”meitä kauniita”.