Marian tunnustus – muistokirjoitus hevoselle


Teatteri Avoimet Ovet Kuvassa Ella Pyhältö ja Outi Pulkkinen rooleissaan. Taustalla tammi. Vasemmalla valkoisella teksti ensi-ilta 10.3.2022, esitykset ajalla 9.3.-10.5.2022. Alareunassa punaisella teksti Marian tunnustus
ohjaus Hanna Kirjavainen
järjestää Teatteri Avoimet Ovet
rooleissa Ella Pyhältö ja Outi Pulkkinen
ensi-ilta 10.3.2022
esitykset ajalla 9.3.–10.5.2022
hinnat alk. 25–35/23–33/15–25 €, show & dinner alk. 88 €
kalenteri
hinnasto
osta liput

Marian tunnustus – muistokirjoitus hevoselle


Teatteri Avoimet Ovet tuo näyttämölleen uutta kotimaista draamaa!

Eletään Stalinin ajan viimeisiä vuosia 1940–50-luvun vaihteessa. Petroskoin Harmaan talon kellarissa on salaisen poliisin NKVD:n tutkintovankilan selli. Siellä lymyää inkerinsuomalainen Maria Jalava syytettynä laittomien uskonnollisten kokousten järjestämisestä. Samaan selliin heitetään kansannainen, joka sulautuu varjoihin sellin hämärimmässä nurkassa. Mykkä nainen peilinään Maria alkaa käydä läpi epäinhimillisten menetysten täyttämää elämäänsä. Maria joutuu tunnustamaan konfliktin tuntemansa jumalan ja missionsa välillä. Sellin kylmyydessä Marian usko hyvää tahtovaan pyhään murentuu ja pakovainuinen eläin astuu esiin. Juuri silloin mykkänä kuuntelijana lymynnyt kansannainen nousee ja alkaa laulaa ikiaikaista parannusriittiä. Hän laulaa niin kuin eläin laulaisi haavoittuneelle lajitoverilleen.

Avoimien Ovien Marian tunnustus – muistokirjoitus hevoselle jatkaa näytelmäkirjailija-ohjaaja Hanna Kirjavaisen taiteellista intohimoa tuulettaa suomalaisuuden stereotypioita. Uusimmassa näytelmässään hän pureutuu inkerinsuomalaisen naisen via dolorosaan yhteiskunnassa, jossa uskonto on kokonaan kielletty. Kadonneen kansan kohtalo antaa raamit esitykselle, mutta päähenkilönsä kohtalon kautta se tutkii pyhän ja eläimen salattua kytköstä.

Käsikirjoitus ja ohjaus Hanna Kirjavainen
Rooleissa Ella Pyhältö, Outi Pulkkinen
Äänirooleissa Taisto Reimaluoto, Juha Pulli, Eija Varima, Hilja Kinnunen
Skenografia Ia Ensterä
Videosuunnittelu ja toteutus Ia Ensterä, Jere Kolehmainen
Valosuunnittelu Jere Kolehmainen
Äänisuunnittelu Juuso Voltti, Outi Pulkkinen
Pukujen ja rekvisiitan toteutus Anne Svensk

Kuvat Mitro Härkönen
Graafinen suunnittelu Susanna Zographos / Z-factory
Videokuvaus ja tiiseri Mikki Rousi

Esityksen kesto 2 t 20 min (sis. väliajan).

Kantaesitys 10.3.2022
Esitykset ajalla 9.3.–10.5.2022

Liput alk. 25–35/23–33/15–25 €. Show & dinner alk. 88 €.

Esitykset: ke 9.3. klo 20 (ennakko), to 10.3. klo 19 (ensi-ilta), ti 15.3. klo 19, ke 16.3. klo 19 (PERUTTU), la 19.3. klo 16 (PERUTTU), to 24.3. klo 19, pe 25.3. klo 14, la 26.3. klo 16, to 31.3. klo 19, pe 1.4. klo 19 (PERUTTU), la 2.4. klo 16 (Näytelmä tutuksi klo 15), to 7.4. klo 19, pe 8.4. klo 19, la 9.4. klo 16 (Tekijät tutuiksi esityksen jälkeen), ti 12.4. klo 19, ke 13.4. klo 19, ke 20.4. klo 19 (PERUTTU), to 21.4. klo 19 (PERUTTU), ke 27.4. klo 19 (PERUTTU), to 28.4. klo 19, pe 29.4. klo 14, pe 6.5. klo 14, la 7.5. klo 19, ti 10.5. klo 19

Ikärajattomia näytöksiä ovat to 10.3. klo 19 (ensi-ilta), pe 25.3. klo 14, pe 29.4. klo 14 ja pe 6.5. klo 14. Muut näytökset anniskelunäytöksiä, joissa juoman saa ottaa mukaan saliin. Anniskelunäytöksissä on 18 vuoden ikäraja.

Näytelmä tutuksi – ohjaaja esittelee teosta 2.4. tuntia ennen esitystä.
Tekijät tutuiksi – yleisökeskustelua työryhmän johdolla 9.4. esityksen jälkeen.
Näissä esityksissä on korotetut lipunhinnat. Hintaan sisältyy myös käsiohjelma.

 

 

Hanna Kirjavaisen ote ohjaajana on hyvin lempeä. – – Lopputulos on todella hallittu ja tasapainoinen myös esiintyjien ansiosta. Näyttelijä Ella Pyhältö tunnetaan ensiluokkaisena lausujana, ja kansanmusiikin erikoisasiantuntija Outi Pulkkinen hoitaa jouhikon soiton ohessa lukuisia sivurooleja tanssijan lennokkaalla intensiteetillä. Tehokasta on myös useiden roolihahmojen ottaminen mukaan pelkkinä ääninä. Se ei tee esityksestä rahtuakaan kuunnelmallista, vaan ennemminkin vahvistaa teoksen maagista erityisluonnetta. – – Kaksinkertainen finaali osoittautuu teatterissa harvoin toimivaksi ratkaisu, mutta Marian tunnustuksessa se viimeistelee tyylikkäästi katsojan saaman kokonaisvaltaisen elämyksen.”

–Lauri Meri, HS 11.3.2022

“Marian tunnustus har naturligtvis hög aktualitet för att publiken inte kan låta bli att dra paralleller mellan Ingermanland åren 1917–1950 som är den period pjäsen omspänner, och Ukraina idag. – – Uppsättningen i Kirjavainens genomtänkta och konsekventa regi är också ett prov på att teater är mycket mer än text och språk. Marias hela värld når oss via det som står mellan raderna, i Pyhältös gestalt, återhållsamt men noggranna minspel och kroppsspråk.”

–Barbro Enckell-Grimm, HBL 11.3.2022

“Pyhältö tuo elämän kolhiman Maria Jalavan näyttämölle uskottavana ja kolmiulotteisena, jolloin hänen voimakas läsnäolonsa kannattelee koko esitystä. Vaativa rooli on sisäistetty huolella, niin Jalavan fyysinen hahmo kuin suuri määrä ilmaisuvoimaista tekstiä. – – Pyhältön kanssa näyttämöllä nähdään äänitaiteilija Outi Pulkkinen. Hänen laulantansa kajahtaa ilmoille voimalla ja tuntuu viipyilevän lavalla vielä pitkään laulun loputtuakin. – – Outi Pulkkisen ja Juuso Voltin äänisuunnittelussa käytetään oivaltavasti myös selleissä vallitsevaa hiljaisuutta. – – Ia Ensterän lavastuksessa ja yhdessä Jere Kolehmaisen kanssa suunnittelemissa videoheijastuksissa näkyvät niin vankilan kylmä, teräksinen todellisuus kuin Marian lapsuuden lähimetsätkin. Marian tunnustuksen tunnelataus saa osittain voimansa tästä päivästä. – – Menneisyys ja nykyisyys limittyvät esityksessä tavalla, jota ei ehkä vielä puoli vuotta sitten olisi uskonut. Maria Jalavan parkaisu siitä, kuinka oma hävitetty kansa on kuin tuleen puhallettu, nostattaa iholle kylmän hien.”

–Eeli Vilhunen, Demokraatti 18.3.2022

“Kaiken aikaa – niin Inkerissä, Siperiassa kuin Petroskoissa – Maria saarnaa, ristii, vihkii ja siunaa. Kanssaihmisilleen hän on salainen seurakunta. Heidän kirkkonsa on sydänten kirkko. – – Marian roolin täyttää Ella Pyhältö, heittäytyvästi ja tiheästi. – – Näyttämökuvat, -värit ja -äänet toimivat täydellä painollaan. Ne tukevoittavat montaa mieleen jäävää kohtausta ja elämystä näytelmässä, jonka Hanna Kirjavainen on ohjannut kiireettömin, tasaisin vedoin.” – Veli-Pekka Leppänen, Kansan Uutiset 13.4.2022 (maksumuuri)

“Suosittelen esitystä kelle hyvänsä, joka haluaa kokea aistirikasta teatteria, joka upottaa meidät historiallisiin tapahtumiin, mutta myös teologisiin pohdintoihin. – – nautin niin lavalla soitetusta musiikista, soljuvista projisoinneista kuin anteeksiannon ja luonnon pyhyyden kysymyksistä ja tulkinnoista.”

–Rosanna Liuski, BroadwayWorld Finland 11.3.2022

“Hanna Kirjavainen, Ella Pyhältö ja koko työryhmä, olette tuoneet näyttämölle sellaista historiaa, josta ei ole kirjoitettu historiankirjoissa. – – Tämä teos on paitsi tärkeä meidän suomalaisten ymmärtää osaksi historiaamme, myös merkittävä puheenvuoro ihmisyydestä.”

–Yleisöpalaute 10.3.2022