Rakasta.Nyt.


ohjaus Heini Tola
rooleissa Jukka Pitkänen, Irina Pulkka, Terhi Suorlahti
ensi-ilta 16.9.2014
esitykset ajalla 15.9.–12.12.2014

Rakasta.Nyt. – kertojana kaupunki nimeltä Helsinki

Gabriel Korkman elää yksinäistä arkeaan lähitulevaisuuden Helsingissä omistautuen työlleen vaikutusvaltaisen vakuutusyhtiön johtoportaassa. Kun Korkman jokalauantaisella terveyskävelyllään kohtaa räiskyvän Galinan Haaksirikkoisten patsaalla, hänen elämänsä saa uuden suunnan. Mutta Gabriel Korkman vastustaa viimeiseen asti ajautumista katastrofiin nimeltä Rakkaus.

Tarinan kertojana toimii Helsinki; lehtimyyjineen, kerjäläisineen, katusoittajineen, museoineen, puutarhoineen ja lukemattomine ohikulkijoineen. Aika ajoin meri huuhtelee kaupungin katuja, eikä lapsilta enää kysellä, mitä nämä aikovat tehdä isoina. Yksi maailma on tulossa loppuunsa ja toinen alkamassa, niin Gabrielin yksityisessä elämässä kuin koko kaupungin ja kaikkien maailman kaupunkien mittakaavassa.

Näytelmä on lämminhenkinen ja nauruhermoja kutkuttava rakkaustarina, joka saa kaihoisan pohjavireensä elämän haavoittuvuudesta, ajasta jota on jäljellä ehkä vähemmän kuin arvaammekaan.

Esityksen ytimessä soivat kaupungin yksinäiset sydämet. Maija Kaunismaa on säveltänyt näytelmän maailmasta kumpuavat runotekstit koskettaviksi lauluiksi.

”Tarinoilla on omat reittinsä kuin raitiovaunuilla. Mutta turisteina emme voi tietää, minne juuri tämä vaunu meidät vie.” – Helsinki

teksti Anna Krogerus
ohjaus Heini Tola
laulujen sävellys ja harjoituttaminen Maija Kaunismaa
skenografia Heini Granberg
valo- ja äänisuunnittelu Antti Kujala

rooleissa Jukka Pitkänen, Irina Pulkka, Terhi Suorlahti

Esityksen kesto n. 2 h 10 min. Esityksessä on väliaika.

Näytelmä tutuksi – työryhmä esittelee teosta 27.9, 11.10. ja 15.11. tuntia ennen esitystä. Tekijät tutuiksi – yleisökeskustelua työryhmän johdolla 2.10, 13.11. ja 4.12. esityksen jälkeen. Näissä illoissa korotetut lipunhinnat 34/32/24 €, hintaan sisältyy myös käsiohjelma.

Kritiikit

Irina Pulkan, Terhi Suorlahden ja Jukka Pitkäsen esiintyminen huokuu lämpöä ja keskittynyttä laulua. Ihmistä katsotaan lempeästi, vaikka tulevaisuuden uhat ovat jo täällä. Rakasta.Nyt hengittää Helsingin tahtiin juuri nyt, kun vielä on aikaa rakastua, nähdä kaupungin kauneus ja kuulla siihen liittyviä tarinoita. – – Aineksista syntyy ilmastonmuutosuhan maailmaan sijoittuva naiivin satumainen romanttinen tarina, joka parhaimmillaan hehkuu indie-elokuvan tyylistä charmia. – – Musiikin, visuaalisuuden, sensitiivisen näyttelemisen ja hallitun muodon kautta kerrotaan näyttämöllä ihmisyksilöiden ja ihmislajin tarinaa eikä siten jäädä vain pintaan.
Maria Säkö, HS 18.9.2014

 

Dialogin pikku yllätykset ja arkitason komiikka torppaavat liiat romantiikat ja runollisuudet. – – Maija Kaunismaan säveltämät laulut polveilevat vaivattomasti dialogin lomassa. Suorlahti tulkkaa ne taitavan koruttomasti. Jukka Pitkänen rakentaa ihmissuhteettoman pukumiehen muutosta kohti vähemmän mustavalkoista maailmankuvaa pienin elein ja äänenpainoin. Pulkka pujottelee Galinaan herttaisuutta ja karkeutta.
Soila Lehtonen, Aamulehti 18.9.2014

Regissören Heini Tola får till en gullig romantisk komedi vid undergångens rand i ett Hellsingfors som både är igenkännbart och futuristiskt. – – Tjusningen är i stället berättartekniken och den levandegjorda miljön som omger de bekanta relationsförvecklingarna. – – Det här är fin feelgoodteater med ett melankoliskt stråk.
Isabella Rothberg, Hbl 19.9.2014

 

Tulva uhkaa jo rannikkoseutuja. Ihmisiä siirretään pohjoiseen, jotta heissä säilyisi uuden ihmissuvun arvokas geeniperimä. Teatteri Avoimien ovien uutuus Rakasta.Nyt. ei silti ole mikään maailmanlopun vaikerrus, päinvastoin. Jos siinä joku loppuu, niin ihmisen itsekkyys ja sokeus.
Marja Kuparinen, Vantaan Lauri 25.9.2014

 

Pitkäsen ja Pulkan kohtaamiset näissä rooleissa ovat pakahduttavia. Rationaalinen mies joutuu valintatilanteeseen, jonka panoksena on monen ihmisen kohtalo. Pitkänen näyttelee koskettavasti. Tässä on näytelmän ja esityksen huima kipupiste: mitä tehdä tiukassa valintatilanteessa, kun rakkaus kutsuu, mutta turvallisuus ja jämähtäneisyys vetävät toiseen suuntaan? Tähän kysymykseen Krogerus antaa potkua lisäämällä kehiin ympäristökatastrofin, jäätiköiden sulamisesta johtuvat tulvat. Juoni on huima. Alussa jujua ei juuri huomaa, koska tulvat ovat jo tulevaisuuden Helsingissä ikään kuin ”arkipäivää”. Kaiken kaikkiaan Heini Tola on rakentanut joukkoineen jälleen koskettavan, pysäyttävän esityksen, jossa monikerroksinen sanoma nivoutuu yhteen taitavan toteutuksen kanssa.
Martti Mäkelä, Skenet 25.09.2014

 

Teatteri Avoimilla Ovilla on tänä syksynä annettavaa rakkausihmisille. – – Maija Kaunismaan sävellykset ja Krogeruksen sanat ovat harvinaisen yhtä esityksen tekstin kanssa. – – Tunne on läsnä myös näyttelijäntyössä. Irina Pulkan sympaattinen Galina, itsensä löytävä Sirkku ja hellyttävän viisas Viktor. Jukka Pitkäsen ristiriitainen mutta hyväsydäminen Gabriel Korkman. Ja Terhi Suorlahden Helsinki ja hahmokavalkadi. – – Pulkan, Pitkäsen ja Suorlahden näyttelijäntyö on kaikki kaunista ja herkkää ja kokoaa yhteen esityksen tunnelman. Rakasta.Nyt. on tunteiden voimavirtaa.
Terhi Tarvainen, Demari 26.9.2014

 

Uskaliaasti Krogerus avaa ideaa vasta ensimmäisen näytöksen viimeisessä dialogissa. Päätän antaa esitykselle mahdollisuuden, sillä se ihmisten välinen on kerrottu niin viehkosti. Ja koska on Irina Pulkka. Kärsivällisyys palkitaan. Toinen näytös selittää kauniisti teemat ja yhteydet. Jopa rakastettava Bisse Ulfsson -pastissi, Gabrielin Gunilla-täti (Suorlahden bravuuri) asettuu osaksi kokonaisuutta. Maailma järkähtää, ihmiset oppivat ihmisiksi ja muutos on mahdollinen. Häpeämättömän ja ihanan romanttista. Niisk.
Jaana Semeri, Teatteri & Tanssi + Sirkus 6/2014