Peruttu: Ämmäsuo – Kärringmossen


ohjaus Sofia Molin
järjestää Grus Grus Teatteri
rooleissa Cris af Enehielm ja Janna Haavisto
esitykset ajalla 22.5., 23.5.
hinnat alk. 20/18/15 €
kalenteri
hinnasto
osta liput

Ämmäsuo


Teatteri Avoimet Ovet peruu kaikki loput kevätkauden  esitykset Suomen hallituksen linjauksen mukaisesti.

Lue tarkemmat ohjeet ostettujen lippujen palautusta varten.

Teatterin lipunmyynti palvelee sähköpostitse liput(a)avoimetovet.fi. Lipunmyyntimme on tällä hetkellä ruuhkautunut, joten pyydämme kärsivällisyyttä. Lipunmyynnin lisäksi myös muu henkilökunta on tällä hetkellä erittäin kiireinen, joten ethän soita heille lippuasioista. Lippuvaraukset purkautuvat automaattisesti, lipunmyyntiin ei tarvitse ottaa yhteyttä. Kaikki lippuvaihdot hoidetaan Avoimien Ovien lipunmyynnin kautta, Lippupiste Oy ei hoida vaihtoja tai palautuksia.

Sontiainen – balladi koti-ikävästä palaa ohjelmistoon syksyllä 2020. Tiedotamme syksyn ohjelmistokalenterin valmistumisesta myöhemmin kotisivuillamme www.avoimetovet.fi. Syksyn vierailuohjelmisto varmistuu myöhemmin

Esitysten peruuntuminen on pienelle teatterille kova isku taloudellisesti. Pyydämmekin asiakkailtamme ymmärrystä ja tukea tämän tilanteen edessä.


Tervetuloa juhliin!

”Hiljaisuus lepää suomaiseman yllä. Kaksi olentoa ilmestyy keskuuteemme kuin tyhjästä. Kaksi kovaksikeitettyä akkaa herää horroksestaan, tyytymättöminä unohduksiin vaipumisestaan. Maailma on muuttunut, eikä paremmaksi. Häpeilemätön tekopyhyyden möyhintä voi alkaa. Akat pistävät jalalla koreasti ja rumasti – sinäkin olet saanut kutsun kekkereihin. Muutosta on hyvä juhlia hyvässä porukassa.”

Ämmäsuo (ruots. Kärringmossen) on fyysisen teatterin, klovnerian ja näyttelijäntyön ainutlaatuinen hybridi. Hahmojen innoitus on lähtöisin bouffon-tekniikasta – teatterin ja klovnerian erityislajista, jossa groteskit hahmot ruotivat rohkeasti kaikkia elämänalueita ja epäkohtia. Esityksen kantavana aiheena on tekopyhyys: Bouffonissa ”rumat”, miltei myyttiset hahmot pilkkaamalla naurattavat ja kauhistuttavat ”meitä kauniita”.

Rakastettavina ämminä näyttämöllä ihastuttavat upea Cris af Enehielm ja Suomen ensimmäinen klovnimaisteri Janna Haavisto!

Esitys on Thalia-palkinnon kahmaisseen turkulaisen kaksikielisen nomaditeatterin Grus Grus Teatterin tuotanto.

Hanketta rahoittaa Taike, Svenska kulturfonden, Suomen kulttuurirahasto, Garantiföreningen för Svenska Teatern, Svenska teaterföreningen i Finland ja Konstsamfundet.

“Inspiraationlähteenä bouffon-tekniikan lisäksi on toiminut eräs anekdootti hummerin kuorenvaihdoksesta. Esityksen akat kaipaavat myös muutosta, eräänlaista kuorenvaihdosta, puhdistautumisprosessia. Sitä he pyrkivät juhlimaan. Mutta he saattavat välillä unohtaa suunnan ja menettää merkityksen kokemuksen, samalla tavalla kuin me ihmiset.” – Sofia Molin, ohjaaja

ohjaus Sofia Molin
dramaturgi Ville Kurki
käsikirjoitus Sofia Molin ja työryhmä
näyttämöllä Cris af Enehielm ja Janna Haavisto
koreografia Sandrina Lindgren
äänisuunnittelu Kalle Terästö
lavastaja-visualisti Johanna Latvala
valosuunnittelu Jarkko Forsman
tuottaja Marjo Pyykönen
kuva Jussi Virkkumaa

Lisää pressikuvia löydät täältä.

esitykset
pe 22.5 klo 19 (suomeksi)
la 23.5. klo 19 (ruotsiksi)

liput 20/18/15 €
kesto noin 50 min, ei väliaikaa

Esityksen suositusikäraja 12+

      


Kärringmossen

Välkommen på fest!

”Kärret ligger still. Ur tomma intet uppenbarar sig två varelser. Två hårdkokta kärringar har vaknat från sin tid i ide, och de är inte nöjda över att de legat i glömska. Världen har förändras – men inte till det bättre. En skamlös uppgörelse med skenhelighet kan börja. Kärringarna lyfter klackarna i taket – och du är bjuden på kalas. En förändring är värd att firas i gott sällskap!”

Kärringmossen (fin. Ämmäsuo) är en unik hybrid av fysisk teater, clowneri och skådespelarkonst. Karaktärerna har fått sin inspiration av bouffon-tekniken – en genre inom clowneri där groteska karaktärer skamlöst tar itu med alla livsområden och orättvisor. Föreställningens tema är skenhelighet: Inom bouffon lockar de “fula” och nästan mytiska karaktärerna oss “vackra” till både skratt och förfäran.De härliga kärringarna på scenen porträtteras av den unika Cris af Enehielm och Finlands första clownmagister Janna Haavisto!

Föreställningen är en produktion av den åboländska nomadteatern Grus Grus Teater som beviljades Thalia-priset år 2019.

Produktionen understöds av av Finlands scenkonstkommission, Svenska kulturfonden, Suomen kulttuurirahasto, Svenska teaterföreningen i Finland, Garantiföreningen för Svenska Teatern och Konstsamfundet.

”Som inspirationskälla har fungerat – förutom bouffon-tekniken – en anekdot om hummerns skalbyte. De två kärringarna på scen längtar också efter en förändring, ett slags skalbyte, en reningsprocess. Det är just det de önskar fira. Men ibland glömmer de riktningen, mister meningen med det hela, precis som vi människor” Sofia Molin, regissör

regi Sofia Molin
dramaturg Ville Kurki
manus Sofia Molin och arbetsgruppen
på scen Cris af Enehielm och Janna Haavisto
koreografi Sandrina Lindgren
ljuddesign Kalle Terästö
scenograf-visualist Johanna Latvala
ljusdesign Jarkko Forsman
producent Marjo Pyykönen
bild Jussi Virkkumaa

Mer pressbilder hittar du här.

fre 22.5. kl 19 (på finska)
lör 23.5. kl 19 (på svenska)

biljettpris 20/18/15 €
längd ca 50 min, utan paus

Rekommenderad åldersgräns 12+

 

Grymt, grotesk och kathartiskt Enehielm och Haavisto imponerar.
Hurjaa, groteskia ja katarttista Enehielm ja Haavisto ovat vaikuttavia.
Cruel, grotesque and cathartic Enehielm and Haavisto impress.

Skådespelarna kompletterar varandra perfekt och det är inte svårt att förstå varför Grus Grus beviljades Thalia-priset 2019.
Näyttelijät täydentävät toisiaan täydellisesti, eikä ole vaikeaa ymmärtää miksi Grus Grus Teatteri sai Thalia-palkinnon 2019.
The actors complete each other perfectly, and it is not hard to understand why Grus Grus Theatre received the Thalia-prize in 2019.

Det är en avhumanisering av människor som är allt annat än rolig, man vill blunda och fly men sitter fast i stolen. Därför blir också upplevelsen av katharsis så stor och obeskrivligt skön då det slutligen visar sig att fulheten går att torka bort.
Se on ihmisten dehumanisaatiota, joka on kaikkea muuta kuin hauskaa tekee mieli ummistaa silmät ja paeta, mutta istun tiukasti kiinni tuolissa. Siksi katarsiksen kokemuksesta tulee sanoinkuvaamattoman ihana kun lopulta näyttäytyy että rumuuden voi pyyhkiä pois.
It is a dehumanization of people that is everything else than fun you want to close your eyes and run away, but you are stuck sitting in the chair. Because of this, the feeling of catharsis is so indescribably lovely when it in the end appears that it is possible to wipe away the ugliness.