Raudanluja rakkaus


Teatteri Avoimet Ovet: Raudanluja Rakkaus
ohjaus Heini Tola
rooleissa Emmi Pesonen, Ella Pyhältö, Mikko Pörhölä, Outi Vuoriranta
ensi-ilta 21.9.2011
esitykset ajalla 20.9.–15.12.2011, lisäesitykset 13.1.–23.2.2012 ja 25.10.–13.11.2012

Raudanluja rakkaus – näytelmä rakkaudesta: suuresta, lujasta ja kipeästä

Raudanluja rakkaus jatkaa Teatteri Avoimien Ovien raikkaasti tulkittujen suomalaisten naistaiteilijakuvien sarjaa.

Näytelmän keskiössä on kuvataiteilija Venny Soldan-Brofeldt (1863–1945), voimakas ja vahva persoonallisuus. Hän oli boheemi kosmopoliitti, aikansa normeja uhmaava itsenäinen naisasianainen ja vähäosaisia puolustava idealisti. Solmittuaan avioliiton Juhani Ahon (1861–1921) kanssa Venny jatkoi taiteellista uraansa elämänsä loppuun asti aikana, jolloin itsenäisen uran ja avioliiton yhdistäminen ei ollut itsestäänselvyys.

Vennyn johtotähtenä elämässä oli isältä peritty hyvän tahdon filosofia, joka asetti ankaria vaatimuksia, mutta myös kannatteli silloin, kun aviomies rakastui hänen sisareensa Tillyyn.

Jokainen pakenee vuorollaan vaikeaa tilannetta, mutta jokainen myös palaa vuorollaan. On kaunis teko antaa elämänsä rakastetun puolesta, uhrata rakkautensa rakastetun vuoksi. Mutta jos uhraa oman henkisen persoonansa, niin se saattaa olla rikos. Voiko hyvä tahto olla loputtomiin hyvää kaikille?

Raudanluja rakkaus -näytelmä perustuu tositapahtumiin Venny Soldanin ja Juhanin Ahon elämästä, mutta aihetta on käsitelty fiktiivisesti.

käsikirjoitus ja ohjaus Heini Tola
visualisointi Veera-Maija Murtola
koreografia Sampo Kerola
äänisuunnittelu Esa M. Mattila
valosuunnittelu Antti Kujala

rooleissa Emmi Pesonen, Ella Pyhältö, Mikko Pörhölä, Outi Vuoriranta

Esityksen kesto n. 2 h 15 min. Esityksessä on väliaika.


Kritiikit

Juhani Ahon juhlavuosi on nostanut herkkupalan Teatteri Avoimien Ovien ohjelmistoon. Ylpeästi itsensä kokoisen ja näköisen, kaikesta turhasta tempoilusta vapautetun ja ketterästi etenevän esityksen seuraaminen on yksinkertaisesti ihanaa. Teatterin ilmapiiri on rento, eikä siellä tarjoilla mitään kansallisista aiheista leivottua pakkopullaa.
Lauri Meri, HS 23.9.2011

 

Heini Tolas text känns till en början nästan naiv i sin enkelhet. Det är emellertid en chimär, genom de rena linjerna lyckas hon blotta stora allmänmänskliga frågor om tvåsamhet. Precis som Venny säger ska allt onödigt bort. Föreställningen är komprimerad och anpassad till Avoimet ovets lilla scen som fylls av det gedigna skådespelararbetet. Tolas regi är genomtänkt, rörelserna följer samma klarhet som texten, allt har ett syfte. Sällan har jag mött ett så osentimentalt kvinnoporträtt som Pesonens Venny. Könlöst klädd i väst och byxor gestaltar hon utan klichéer.
Isabella Rothberg, Hbl 26.9.2011

 

Raudanluja rakkaus ei tarvitse suurta rekvisiittaa: valkoinen näyttämö, seinille heijastetut kuvat, muutama porrasjakkara ja kolme matkalaukkua. Musiikki ja tanssi rytmittävät niin riemua kuin suruakin. Napakka teksti avautuu vaivatta ja katsoja vakuuttuu: nämä ihmiset ovat elänee ja tunteneet.
Marja Kuparinen, Kirkko & kaupunki 28.9.2011

 

Tola on tehnyt uudesta sovituksesta hyvin modernin, lasinkirkkaan draaman, joka sopii pienen teatterin pienelle näyttämölle. – – nuoret näyttelijät, Emmi Pesonen kulmikkaana ja määrätietoisena Vennynä, Mikko Pörhölä mietteliäänä Jussina, Outi Vuoriranta nuorena, elämäniloisena Tillynä ja Ella Pyhältö tasoittelevana Evana esittävät roolinsa raikkaasti. Tärkeän osansa esitykselle antavat Sampo Kerolan tyylitelty ja ilmava koreografia sekä Veera-Maija Murtolan näyttämön tyylikäs visualisointi.
Anja Salminen, Uutispäivä Demari 13.11.2011