Papin perhe


ohjaus Heini Tola
rooleissa Mirjami Heikkinen, Seppo Merviä, Tatu Mönttinen, Jukka Pitkänen, Ella Pyhältö, Outi Vuoriranta
ensi-ilta 11.9.2018
esitykset ajalla 10.9.–15.12.2018
hinnat alk. 24–47 / 22–45 / 14–37 €, show & dinner 86 €, kannatuslippu 50 €
kalenteri
hinnasto
osta liput

Papin perhe

Papin perhe on Teatteri Avoimien Ovien 20-vuotisjuhlanäytelmä. Halutessasi voit tukea teatterin toimintaa ostamalla kannatuslipun à 50 €.  Myynnissä myös Teatteria ja Pastista -ruokailupaketit sekä premiumpaketit, lue lisää täältä.


Papin perhe (1891) on Minna Canthin (1844–1897) tunnetuin ja esitetyin näytelmä.

Pastori Valtari on tottunut hallitsemaan perhettään kovin ja konservatiivisin ottein. Kun perheen lapset asettuvat vastustamaan isänsä maailmankatsomusta, on tuloksena sukupolvien välinen kiivas vastakkainasettelu ja arvokamppailu. Padot murtuvat, katastrofi on valmis.

Vanhin poika Jussi ei suostu työskentelemään isänsä

toimittamassa uskonnollisessa ja vanhoillisessa lehdessä.

Vanhin tytär Hanna joutuu tyytymään itseään koskeviin päätöksiin, jotka isä sanelee. Nuorin tytär Maiju haaveilee näyttelijänurasta. Hän tietää isän vastustavan ajatusta. Perheen äiti koettaa parhaansa mukaan pitää koossa liitoksistaan hajoavaa perhettä.

Papin perhe ei ole vain kertomus kahden eri sukupolven välisistä aatteellisista ristiriidoista. Se on tiivis ihmissuhdenäytelmä, joka kuvaa kipeästi ja tarkkanäköisesti perhedynamiikan malleja. Miten paljon tarvitaan uskallusta ja rohkeita tekoja, jotta alistavat valtarakenteet voidaan rikkoa? Mitä menettää, jos velvollisuus haastaa pitämään kiinni edustamistaan arvoista? Mitä vaaditaan, että ihminen saa toteuttaa omaa sisintä ääntään, tulee kuulluksi, ymmärretyksi ja hyväksytyksi?

Näihin kysymyksiin Minna Canth etsi vastausta omana aikanaan. Yhteiskunnalliset olot ja perhekäsitys ovat muuttuneet, mutta samoja kysymyksiä me pohdimme omana aikanamme ja uskomme myös, että muutos parempaan on mahdollinen. Näytelmän loppukohtaus herättää toivoa siitä, että ymmärrystä Canthin ajatukselle – Vanhojen totuuksien täytyy väistyä uusien tieltä – voi sittenkin löytyä.

Papin perhe jatkaa Teatteri Avoimien Ovien uudistettujen klassikkotulkintojen sarjaa ja se on kunnianosoitus Minna Canthille, jonka jalanjäljissä teatterimme on kulkenut vuosien ajan. Papin perhe on osa Minna Canthin 175-juhlavuotta, joka alkaa 2018 ja huipentuu 2019.

teksti Minna Canth
sovitus ja ohjaus Heini Tola
kokonaisskenografia Raisa Kilpeläinen, Veera-Maija Murtola
äänisuunnittelu Juuso Voltti
kuvat Raisa Kilpeläinen

rooleissa Mirjami Heikkinen, Seppo Merviä, Tatu Mönttinen, Jukka Pitkänen, Ella Pyhältö, Outi Vuoriranta

Näytelmä tutuksi – ohjaaja esittelee teosta 6.10, 10.11. ja 8.12. tuntia ennen esitystä.
Tekijät tutuiksi – yleisökeskustelua työryhmän johdolla 20.10. ja 17.11. esityksen jälkeen.
Näissä illoissa korotetut lipunhinnat, hintaan sisältyy myös käsiohjelma.

Esityksen kesto noin 2 h 5 min. Esityksessä on väliaika.

ensi-ilta 11.9.2018
esitykset ajalla 10.9.–15.12.2018

Katso lisää esityskuvia Flickristä.

Heini Tolan haastattelu Kirkko ja kaupunki -lehdessä.

 

videon suunnittelu ja toteutus Raisa Kilpeläinen

 

videon suunnittelu ja toteutus Samy Kramer

 

 

Heini Tola on tehnyt tiiviin ja tyylikkään dramatisoinnin. – – […]saapuvat näytelmän nuorsuomalaisia aatteita kannattavat lapset lavalle aurinkolaseissa letkeiden bossa nova -rytmien saattelemana. Ratkaisu tuo humoristista ristivetoa sukupolvien välille. – – Häntä [pastori Valtaria] tulkitsee esityksessä hurjaan vetoon pääsevä Jukka Pitkänen. Kun perheen nuoret pyristelevät irti vankilastaan, pääsevät taulun linnutkin lentoon.
Laura Kytölä, HS 12.9.2018

Regin och dramatiseringen för den här uppsättningen på Avoimet Ovet har Heini Tolas raka handstil. – – Raisa Kilpeläinens och Veera-Maija Murtolas scenografi med fåglar som flyger ger uppsättningen rymd och frihet. – – Papin perhe lämpar sig utmärkt för äldre skolelever. Det här är en pjäs många kan identifiera sig med också i dag.
Barbro Grimm-Enckell, HBL 13.9.2018

Papin perheessä skenografian eli visuaalisuuden, valaistuksen ja näyttämötekniikan rakentamat tunnelmat kannattelevat ja kehystävät upeasti tapahtumia perheessä, jossa sukupolvien asenteet ja ajatusmaailmat törmäävät. Katsomoon tullessa astutaan melkein sakraaliin tilaan, minimalistisesti lavastettu näyttämö huokuu ankaraa puritanismia ja kaukana kumisevat kirkonkellot luovat uhkaavaa tunnelmaa. – – Sekä Minnan Canthin että ohjaaja Heini Tolan tavoitteena on osoittaa yleisölle askeleita suvaitsevaisuuteen, ymmärrykseen ja toisen kuuntelemiseen. Siinä Papin perhe onnistuu kiitettävästi.
Tuula Sipilä, Puhuttelevaa-blogi 22.9.2018